اشکال و انواع مختلف بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان ، از جمله خدماتی است که معمولا مطالعات زیادی را می طلبد ، با این حال حساسیت های کارفرما نکته ی بسیار بسیار مهمی است که حتما می بایست به صورت جدی در زمینه بازسازی ساختمان ، مورد توجه قرار گیرد. بالطبع ، ساختمان هایی که در آن ها بازسازی انجام می شود ، قدیمی هستند و لذا بعضا اهمیت های تاریخی دارند . لذا می بایست نقاط حساسیت کار از دیدگاه کارفرما حتما مورد بررسی قرار گیرد.

بازسازی ساختمان

با این حال ، می توان با توجه به انواع بازسازی های صورت گرفته ، بازسازی ساختمان را به دو قسم تقسیم کرد:

بازسازی آرکنولوژیک یا مرمت علمی :
در این نوع بازسازی ، سازه ساختمان تحت اثر بازسازی قرار می گیرد. بسیاری از ساختمان های قدیمی که مقاوم سازی در آن ها صورت می گیرد را می توان جزء این دسته بازسازی محسوب کرد. در واقع ، مقاوم سازی را می توان به طور کلی جزء این دسته دانست.

موارد متعددی بازسازی سازه ای وجود دارد که برخی به علت حرفه ای بودن در دنیا به ثبت رسیده است. به عنوان مثال ، برج پیزا در ایتالیا ، برجی بود که پس از مدتی از عمر ساخت ، شروع به نشست کرد و لذا به صورت یک طرفه کج شد . در بازسازی برج پیزا گزینه های مختلفی مد نظر بود ، اما نهایتا نتیجه بر آن شد که تنها جلوی بیش تر کج شدن برج گرفته شود . لذا با تدابیر انجام گرفته ، با شناسایی عومل نشت و دانه بندی خاک ، از بیش تر کج شدن این برج جلوگیری شد. جالب این بود که متخصصان اظهار داشتند که حتی می توانند که برج را به حالت قائم خود درآورند ، اما مشکل این بود که در صورت راست شدن این برج ، دیگر برج جذابیت گردشگری خود را از دست می داد. برای همین ترجیح داده شد تدابیری صورت گیرد که از کج تر شدن این برج جلوگیری شود.

به صورت کلی می توان بازسازی آرکنولوژیک یا مرمت علمی را به بخش های زیر تقسیم نمود:

مقاوم سازی اسکلت ساختمان ( مخصوصا در مواردی که اجرا ضعیف بوده است و یا مثلا بتن بی کیفیت به کار برده شده است. )
الصاق کردن المان ها و اعضایی که در طول زمان از ساختمان جدا شده اند ، مانند سنگ نما که در فرآیند بازسازی به کمک پیچ سنگ ها در جای خود تثبیت می شوند.
تقویت پی و شالوده ساختمان به منظور جلوگیری از آسیب فشار ستون ها و … ( البته برای بررسی خاک منطقه، انجام آزمایش های ژئوتکنیکی برای این مرحله بسیار توصیه می گردد.)
نوسازی سنگ ، نما و مراحل سفت کاری انجام شده در ساختمان

بازسازی آرتیستیک یا مرمت هنری:
در این بازسازی ، اجازه ابداع و خلاقیت داده شده و می توان در معماری بنا تغییراتی ایجاد کرد. این نوع بازسازی سابقه ای دیرینه در دوران رنسانس دارد.

به عنوان مثال ، شکل زیر که یک نوع بازسازی هنری یا آرتیستیک را نشان می دهد ، حالت کلی ساختمان تغییر نکرده و تنها آشپزخانه مدرن تر گشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *