نکات مهمی برای سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان که با اصطلاح برقکاری ساختمان نیز شناخته می شود، نکات خاص خود را داراست. در حقیقت چیزی که در این امر اهمیت دارد، انجام سیم کشی به نحو احسن و قابل قبول است. در سیم کشی ساختمان می بایست سعی شود که کلیه استانداردها و مقررات مربوطه رعایت شوند و نتیجه آن، طبعا انجام یک سیم کشی ایمن و استاندارد خواهد بود.

در این نوشته سعی می کنیم تا حتی الامکان، مهم ترین نکات را در مورد سیم کشی ساختمان برای شما یاد آور شویم.

سیم کشی

طبیعتا سیم کشی و یا برقکاری هر قسمت از خانه، نکات مخصوصی داشته که می بایست رعایت شوند. ما در این بخش سعی می کنیم که نکات مربوط به سیم کشی و برق رسانی آشپزخانه را یاد آور شویم. این نکات عبارتند از:

۱- معمولا اجاق گاز و لباسشویی، از جمله وسایلی هستند که در آشپزخانه قرار دارد. متاسفانه در برخی آشپزخانه ها به علت عدم آشنایی متخصص مربوطه با نکات و اصول برقکاری، پریز ها در ارتفاع بالا تعبیه می شوند. با این حال در آشپزخانه حتما بایستی این مورد دیده شده و برای همین موضوع (تامین برق اجاق گاز و لباسشویی) پریزهایی در ارتفاع پایین تر و مناسب تر تعبیه گردند.

۲- هود، یکی دیگر از مهم ترین وسایل آشپزخانه است که درست بالای اجاق گاز قرار می گیرد. طبیعتا در سیم کشی، می بایست در مورد هود نیز تدابیری صورت گیرد. به همین دلیل توصیه می شود که برای برق رسانی به هود، از پریز اجاق گاز یک سیم فاز و یک نول به سمت هود کشیده شوند.

۳- با توجه به این که آشپزخانه ها امروزه اغلب به شکل اپن هستند، معمولا برای سهولت دسترسی، تلفن در روی اپن قرار می گیرد. به همین علت می بایست در حد فاصل آشپزخانه و اتاق، در قسمت اپن، پریز برق و تلفن قرار داده شود.

۴- نکته بسیار مهمی که پس از چند ماه سبب ناراحتی بسیاری از کارفرمایان شده است، این است که برقکار غیر حرفه ای در ورودی آشپزخانه، کلید روشنایی سقف را قرار نداده و این باعث شده است که آشپزخانه تاریک باشد. این مشکل شاید در ظاهر مشکل کوچکی به نظر برسد اما در عمل متوجه خواهیم شد که مشکلی بزرگ است، چرا که ساکنین در نیمه شب برای روشن کردن آشپزخانه گاهی مجبورند مقداری از مسیر را در تاریکی طی نمایند.

۵- یکی از اشتباهاتی که متاسفانه بعضا شاهد آن هستیم، تعبیه پریز برق در کنار ظرفشویی است. بعضا برخی در سیم کشی ساختمان، پریز برق را در کنار ظرفشویی تعبیه می کنند که این سبب ایجاد اتصال کوتاه به دلیل رطوبت شده و ممکن است حتی آتش سوزی را به بار آورد. به همین دلیل همواره تاکید داریم که سیم کشی ساختمان را به شکلی حرفه ای انجام داده و حتما آن را به افراد متخصص بسپارید.

۶- با توجه به این که پوشش آشپزخانه معمولا از جنس سرامیک است، جایگذاری پریز ها به سهولت انجام شده و نیازی به کنده کاری ندارد.

۷- یکی از مهم ترین قسمت های سیم کشی در آشپزخانه، هالوژن های آرک آشپزخانه هستند. با توجه به این که بسیاری این کلیدها را در حالت عادی خاموش می کنند، می بایست ترجیحا کلید جداگانه ای برای آن ها در نظر گرفته شود.

سیم کشی پذیرایی
همانند سیم کشی و برق رسانی آشپزخانه، سیم کشی پذیرایی و سایر مکان های دیگر ساختمان، فرمول ها و قوانین خاص خود را دارا است. در این زمینه نیز باید دقت شود که حتما این نوع برق رسانی می بایست به شکلی حرفه ای صورت گیرد، چرا که پذیرایی خانه، محلی است که بیش تر از سایر فضاها در دید مهمانان قرار داشته و از این جهت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

برقکاری ساختمان
در سیم کشی پذیرایی می بایست دقت شود که کلیدها و پریزها هر کدام می بایست به صورت مجزا اجرا شوند. در همین راستا، بر اساس استاندارد سیم کشی ساختمان، از هر پریز به پریز دیگر، می بایست از سیم هایی به قطر ۲٫۵ استفاده شده و در نهایت به جعبه فیوز منتهی شود.

به صورت کلی می توان گفت در سیم کشی ساختمان، دو روش کلی برای ارتباط پریزها وجود دارد:

روش اول: استفاده از ترمینال برای ارتباط با پریز
روش دوم: استفاده از اتصال سیم های یک پریز به پریز دیگر

نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد، این است که در واقع سیم فاز، می بایست در داخل جعبه فیوز هدایت شده و به یک فیوز اتصال یابد. به علاوه، می بایست این سیم، انشعابی از فیوز اصلی دریافت نماید. لازم به ذکر است که در برقکاری ساختمان، قطعه ای مسلی به نام شمش نول در جعبه فیوز وجود داشته که هم محل اتصال سیم نول می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *