آشنایی با وسایل کنترل در بنایی

اگر شما اندکی با عملیات بنایی مثلا ساخت یک دیوار آجری آشنا باشید، می دانید که برای اجرا به نحو احسن قطعا به وسایل کنترل نیاز خواهید داشت. وسایل کنترل در حقیقت وسایلی هستند که درستی اجرا را در هر لحظه کنترل کرده و اجرای دقیق و درست، نیازمند به کنترل دقیق است.

وسایل-بنایی

در این نوشتار می خواهیم برخی از این وسایل کنترل را برای شما شرح دهیم. این وسایل عبارتند از:

تراز
شاقول
گونیا
ریسمان کار
شمشه بلند

پس در ادامه با ما همراه باشید:

۱- تراز
تراز ابزار کنترلی است که صاف بودن یک سطح را نشان می دهد. این ابزار در تمامی کارهای بنایی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. ترازها در طول های مختلفی عرضه شده و طول آن ها از ۲۲۵ میلی متر تا ۱٫۲ متر متغیر است. معمولا ترازهای کوتاه تر به جهت تنظیم کارهای کوچک و یا آجرهای منفرد مورد استفده قرار می گیرند.

در مقابل از ترازهای بلند به جهت شاقول کردن عمودی زوایای کار و تراز نمودن ردیف های افقی آجرچینی استفاده می شود.

ترازهای دارای یک لوله حباب دار ثابت و یا قابل تنظیم هستند. در مواردی که لوله حباب دار قابل تنظیم است، شخص می تواند در صورت به هم خوردن تراز آن را تنظیم نماید. به همین دلیل است که داشتن لوله حباب دار قابل تنظیم، یک حسن برای ترازها محسوب می گردد.

۲- شاقول
شاقول ابزاری است که کار آن کنترل امتداد قائم می باشد. یک شاقول از بخش های مختلفی تشکیل شده است. وزنه یک شاقول، فلزی است که به شکل یک مخروط می باشد. در برخی موارد نیز این وزنه، به شکل استوانه ای بوده که انتهای آن به صورت مخروطی ساخته شده است. در مرکز قاعده مخروط، پیچ و مهره ای وجود دارد که مرکز آن سوراخ بوده و ریسمان شاقول از آن عبور می کند. روی شاقول یک صفحه فلزی مربع شکل به ضخامت ۲ تا ۳ میلیمتر قرار دارد و هر ضلع این مربع با قطر دایره قاعده مخروط مساوی است. این صفحه ممکن است که به شکل دایره ای شکل باشد و شعاع آن با شعاع قاعده مخروط مساوی باشد.در مرکز این صفحه نیز یک سوراخ وجود دارد که ریسمان شاقول از آن عبور می نماید. در اصطلاح بنایی به این صفحه اصطلاحا «ترکی» گفته می شود.

۳- گونیای بنایی
همان طور که می دانید، گونیا وسیله ای متشکل از دو ضلع عمود بر هم می باشد. گونیا به منظور کنترل قائمه بودن و عمود بودن دو امتداد استفاده می گردد.

در واقع دو ضلع گونیا نسبت به یکدیگر زاویه ای ۹۰ درجه یا قائمه تشکیل می دهند. اکثر اتاق هایی که در آن ها زندگی می کنیم، به صورت قائمه هستند. دیوارها، خشت ها، و بسیاری از مصالح ساختمانی همه می بایست گونیا باشند. به همین دلیل گونیا به شدت در ساختمان کاربرد دارد.

۴- ریسمان کار
در واقع ریسمان کار، یک مجموعه از قرقره میله فلزی است که از داخل یک استوانه فلزی عبور داده شده است. دو سر این میله فلزی، به دو صفحه پولک ماننده دایره شکل، به قطر ۲ تا ۳ سانتی متر و ضخامت تقریبی ۲ میلی متر اتصال داده شده اند.

این امر باعث می شود که در هنگام نگه داشتن دو سر قرقره، ریسمان کار به راحتی بتواند دور میله فلزی بچرخد. برای همین ریسمان کار را به دو استوانه پیچیده و در نتیجه زمانی که بخواهند از آن استفاده نماید، کافی است که دو سر قرقره را نگه داشته و قرقره به راحتی باز خواهد شد.

جنس ریسمان و نخ در ریسمان کار، معمولا از جنس نخ پرک و گاهی نیز از نخ نایلونی است. نخ پرک را معمولا به موم آغشته می سازند تا مقاومت آن در برابر پارگی افزایش یابد.

۵- شمشه
شمشه اصولا بر دو نوع است: چوبی و فلزی. در ادامه هر دو نوع را شرح خواهیم داد:

الف) شمشه چوبی
این نوع شمشه از چوب ساخته شده است و در اندازه های مختلف از لحاظ مقطع و طول تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد. حداقل طول برای یک شمشه ۷۰ سانتی متر با ابعاد مقطع ۳×۳ سانتی متر و حداکثر ۳ متر و به ابعاد ۵×۵ سانتی متر است. شمشه می بایست حتما از ماشین گندگی عبور داد تا ضخامت آن به صورت یکنواخت حاصل گردد.

ب) شمشه های آهنی
این نوع شمشه ها از پروفیل های سبک یعنی قوطی فلزی توخالی ساخته می شوند. این شمشه ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده واز لحاظ طولی همانند شمشه چوبی می باشند. البته برای ساخت این شمشه ها می توان از انواع پروفیل ها استفاده نمود. با این حال بهترین پروفیل برای ساخت این شمشه ها قوطی ۴×۴ سانتی متر است.

به صورت کلی شمشه وسیله بسیار حساسی است و در نگهداری از آن می بایست به صورت جدی کوشید. اگرچه این شمشه فلزی است، با این حال می بایست از ضربه با تیشه یا چکش روی آن جدا جلوگیری به عمل آید.  در حال حاضرین بهترین نوع شمشمه، شمشه های آلومینیومی است که نسبتا سبک تر هستند. به همین دلیل بیش تر استاداکاران استفاده از آن را به سایرین ترجیح می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *