معماری سبک فولدینگ و ویژگی ها

معماری سبک فولدینگ یکی از سبک های مطرح بین المللی در طی دو دهه گذشته بوده است . خاستگاه نظری این سبک مانند سبک دیکانستراکشن فلسفه نیمه دوم قرن بیستم در فرانسه است و خاستگاه معماری آن امریکا در دهه پایانی قرن گذشته می باشد .فلسفه فولدینگ اولین بار توسط فیلسوف معاصر ژیل دلوز مطرح شد .

فولدینگ عمود گرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب را رد می کند و بجای آن افقی گرایی و انعطاف پذیری را مطرح می کند. از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگرند .فولد یعنی چین ولایه ، یعنی لایه های هزارتو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر اندیشه دیگر ارجحیت ندارد ، هیچ تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است .

فولدینگ نیز مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبتاهای فکری غرب و خصوصا منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است . این معماری ، تطبیق پذیری ایده و شکل بنا ، با مسائل و شرایط سایت است . این معماری به ایجاد اشکال نرم ، انعطاف پذیر و افقی دارد . ساختمان فولدینگ به صورت لایه های انعطاف پذیر و در تعامل با محیط مجاور خود در سایت قرار می گیرد .در عین اینکه هر لایه خصوصیات و شرایط خاص خود را دارد ولی با لایه های دیگر از نظر شکل ، رنگ ، مصالح ، و بافت در یک همگونی متوازن قرار دارد . این فرم های نیمه سیال همچون ژله ، خود را با ظرف و بستر کالبدی ، تاریخی و فرهنگی پیرامون تطبیق میدهند .

معماری

نزدیک ترین شکل کالبدی که با مفهوم معماری فولدینگ در ایران وجود دارد ، راسته های مجاور هم در بازارهای سنتی ماست . از نمونه های این سبک معماری در این دوره می توان به موزه ملی آب ایران ، ساختمان شهر کتاب بیهقی و پردیس سینمایی پارک ملت اشاره نمود

ویژه گی  های سبک معماری  فولدینگ

-تاثیر پذیر بودن فرم ساختمان از شرایط پیرامونی و درونی پروژه
-سیال بودن کالبد ، سطوح و خطوط
-حرکت نرم و انعطاف پذیر بدنه بنا در سایت
-استفاده از خطوط منحنی و شکل پذیر
-تاکید بر خطوط و تقسیمات در نما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *