دکوراسیون و طراحی داخلی فضاهای مسکونی

سالهاست که انسان در فضایی با نام خانه زندگی می کند ، این نام برای انسان یادآور آرامش ، امنیت و هویت است . تا جایی که حتی برای نام بردن  وطن خویش نیز از این نام مدد می جوید.
این فضای دلنشین با ۳ عنصر کف ، سقف و دیوار شکل می گیرد که این ۳ عناصر تشکیل دهنده هر فضایی می باشند. در بین تمامی فضاهایی که در آنها کار طراحی داخلی انجام می گیردفضای مسکونی بحث انگیز ترین فضا به حساب می آید، چرا که علاوه بر اطلاعاتی که طراح از انها برای طراحی استفاده می کند، سلیقه شخصی افراد استفاده کننده از آن فضا نیز در طراحی دخیل است و این تا حدی کار را سلیقه ای و پیچیده می کند.

تقسیم بندی فضای مسکونی

خانه به دلیل اینکه محل استراحت افراد یک خانواده می باشد دارای استاندارد ها و ضوابط خاص خود می باشد و طراحی داخلی برای این فضا بسیار مهم است .
از مسائل مهم در طراحی خانه ، در نظر داشتن فضاهای خصوصی و عمومی  خانه می باشد واین مسئله چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

فضای خصوصی

فضایخصوصی به فضاهایی اطلاق می شود که مختص افراد ساکن در خانه می باشد مانند اتاق های خواب ، حمام و مانند آن که افراد غریبه استفاده ای از آنها ندارند.

فضای میانی

فضای میانی فضایی است که در صورت وجود صمیمیت و به خواست صاحب خانه افراد تازه وارد ، از آنها استفاده می کنند مانند اتاق نشیمن و آشپزخانه.

فضای عمومی

به فضاهایی اطلاق می شود که تمامی افراد وارد شونده به خانه یا از آن استفاده می کنند و یا به آن اشراف دارند مانند فضای ورودی ف دستشویی ، و پذیرایی.
هر خانه خود دارای ریز فضاهایی است که در کنار هم و در ارتباط و اشتراک با یکدیگر فضای آرامشبخش منزل را فراهم می کنندمانند:
ورودی ، آشپزخانه ، نهارخوری ، سرویس های بهداشتی ، نشیمن ، اتاق خواب و پذیرایی

ورودی

ورودی رابط بین فضای بیرون و داخل خانه است ، طراحی مناسب این قسمت می تواند مهارت یک طراح را به نمایش گذارد.
همانطور که اشاره شد در خانه مسئله خصوصی و عمومی مطرح است . به یاد داشته باشید که خانه ف خود برای افراد آن فضای خصوصی محسوب می شود و هیچ فردی علاقه ندارد که افراد تازه وارد در یک نگاه  به تمامی مسائل خصوصی آنها پی ببرند.
در این قسمت از خانه باید در نظر داشت که حد فاصل درب ورودی تا اولین فضای داخلی ، طراحی گردد. این طراحی می تواند به صورت فیزیکی و با کمک مصالح ساختمانی باشد و یا از تکنیک های داخلی و دکوراتیو انجام پذیرد.
این ریز فضا در بخش فضاهای عمومی خانه قرار می گیرد و بدیهی است که افراد از یک فضایی با چنین خصوصیت نمیتوانند به فضای خصوصی را ه پیدا کنند، مگر آنکه مسیر فضاهای خصوصی خانه مانند اتاق های خواب از همان ابتدا و در محل ورودی از مسیر فضاهای دیگر خانه جدا شده باشد . ورودی هر خانه در عمل هدایت کننده فرد به پذیرایی ، آشپزخانه و دستشویی است.

خصوصیات ورودی

استفاده از رنگهای شاد ، فضای ورودی را زیبا و جذاب می کند، و نیز باعث ایجاد تنوع در ساختار معماری  خانه میشود
ورودی خانه معرف شخصیت ساکنین خانه است .
ورودی هر خانه باید فضایی  برای استقبال از میهمانان داشته باشد ، وجود فضاهایی برای جاکفشی و جالباسی در ورودی خانه از ملزومات ورودی است.

ارتباط ورودی با فضاهای دیگر

ورودی باید با پارکینگ ارتباط مستقیم داشته باشد همچنین ورودی باید با پله های اصلی ارتباط داشته باشد ، پله ها ، رابط اصلی ورودی با سایر فضاها هستند همچنین پله ها رابط بین فضای زیر زمین و پارکینگ با ورودی هستند.
در صورت وجود فضای رختکن ف این فضا باید در دسترس فضای ورودی باشد .
ورودی باید نزدیکترین فاصله را از دستشویی و دورترین فاصله را از اتاق های خواب داشته باشد. همچنین ورودی باید فاصله نزدیکی با اشپزخانه داشته باشد.

دکوراسیون

آشپزخانه

وجود آشپزخانه در فضای مسکونی ضروری است. آشپزخانه باید در ارتباط نزدیک با ناهارخوری و ورودی باشد. برای تهیه غذا روی سطح میز ها باید حتما جای کافی وجود داشته باشد. برای هر مرکز کار ، یک پریز جداگانه لازم است .
تهویه هم بصورت طبیعی و هم بصورت مصنوعی از ضروریات آشپزخانه است .
اشپزخانه باید در ارتباط نزدیک با سرویس های بهداشتی باشد . جهت باز شدن درهای کابینت، بایستی خلاف حرکت شخص در آشپزخانه باشد.
آشپز خانه بهتر است در نمای شمالی ساختمان واقع شود.

مثلث کار در آشپزخانه

در آشپزخانه سه فعالیت عمده انجام می شود که عبارتند از نگهداری از مواد غذایی ، شستشو و پخت و پز .
به عبارت دیگر مثلث کار آشپزخانه از ۳راس یخچال ، سینک ظرفشویی، و اجاق گاز تشکیل میشود . رفت و آمد در آشپز خانه باید از مثلث کار ف جدا باشد.

اشکال مختلف آشپزخانه

آشپزخانه اوپن ، که امکان مشاهده قسمتهای دیگر خانه  را فراهم می کند.
آشپزخانه ال  که قابلیت عملی برای اوپن شدن را دارد.
آشپزخانه وی  که مثلث کار در آن دارای سه ضلع عمود بر هم است ، از یک ضلع آن می توان برای اوپن کردن آشپزخانه استفاده کرد.
آشپز خانه خطی  که در آن همه وسایل در یک خط قرار می گیرند و در ارتباط با هم هستند . در این شکل از آشپزخانه مثلث کار وجود ندارد.

آشپزخانه کریدوری   که در آن وسایل در دو طرف چیده می شوند و امکان اوپن شدن در آن وجود ندارد.

آشپزخانه شبه جزیره ای که از یکطرف کاملا باز و از طرف دیگر به نحوی بسته است و اطراف آن نیز بسته است .

آشپزخانه  جزیره ای   که در آن  یکی از وسایل مثلث کار در یک ضلع قرار گرفته است و بقیه می توانند در سه ضلع دیگر قرار گیرند.

ساختار آشپز خانه

کف آشپز خانه

کف آشپزخانه را می توان با سنگ ، سرامیک و کف پوش های پلاستیکی مفروش کرد ، البته  گاهی اوقات درزهای بین سنگ و سرامیک محل تجمع مواد غیر بهداشتی می شود . می توان جهت کاهش تجمع آلودگی ها در بین درزها از سنگ و سرامیک با ابعاد بزرگ استفاده نمود .
ایزوله کردن کف آشپزخانه به خاطر شرایط خاص آن  الزامی است برای ایجاد عایق رطوبتی می توان از قیر گونی و یا از شیوه های مدرن ایزولاسیون استفاده کرد. در روش قیر گونی برای اطمینان بیشتر ، از دو یا سه لایه قیر گونی استفاده می شود که با استفاده از حرارت چسبانده می شود./ دکوراسیون

دیوار آشپز خانه

به دلیل وجود ذرات پربی معلق در هوای آشپزخانه ، جهت پوشش دیوارها باید از متریال های صیقلی که به راحتی پاک می شوند مانند کاشی ، سرامیک ، برخی از سنگها و بعضی از رنگ های روغنی استفاده نمود.
برای ایمن شدن دیوارها در برابر رطوبت ، عایق رطوبتی کف را تا ارتفاع ۸۰ ساتنی متری از دیوار ها بالا می آورند.
معمولا در پشت کابینتها از پوشش های ارزان قیمت استفاده می شود اما بدلیل متغیر بودن جای یخچال و اجاق گاز دیوار پشت آنها را باید از جنس مرغوب پوشاند.

سقف آشپزخانه

در سقف آشپزخانه باید از مصالحی که جاذب رطوبت نبوده و قابل شسشتشو باشند استفاده کرد رنگ آمیزی سقف آشپز خانه معمولا به وسیله رنگهای روغنی براق صورت می گیرد.

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال در آشپز خانه

هر کدام از وسائل برقی آشپزخانه باید دارای یک پریز مجزا باشد از نکات مهم در ایمنی آشپز خانه ، سیستم اتصال به زمین یا ارت می باشد علاوه بر سیم فاز و نول سیم سومی نیز وجود دارد که انرا سیم اتصال به زمین می نامند که استفاده از آن در آشپز خانه بسیار ضروری و حیاتی است .
همچنین وجود آب سرد و گرم برای ظرفشویی و ماشین لباسشویی از ملزومات آشپز خانه است . باید توجه داشت برای آب گرم در لوله ، یکی را رفت و یکی را برگشت در نظر می گیرند تا آب گرم لازم در سریعترین زمان ممکن در اختیار باشد . همچنین باید توجه داشت که لوله های فاضلاب آشپز خانه جهت ظرفشویی ف لباسشویی و کفشوی آشپزخانه تعبییه شود.
همچنین تعیین مسیر لوله گاز و تعبیه مکان مناسب آن جهت اتصال به اجاق مهم و ضروری است .

در و پنجره در آشپز خانه

آشپزخانه اگر اوپن نباشد دارای در است  شکل کلی در آشپزخانه باید دارای سطحی صاف و رنگی براق باشد پنجره به منظور تامین نور و همچنین تهویه هوای آشپزخانه عنصری لازم و ضروری است ف بعلاوه برای تهویه بهتر در آشپزخانه بهتر است از هواکش هم استفاده شود.

کابینت در آشپز خانه

کابینت در ۲ نوع پوبی و فلزی طراحی و ساخته می شود به دلیل جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی همچنین به منظور ایجاد استحکام بیشتر در ساخت بدنه کابینت های فلزی و چوبی از فلزات رنگی و صفحات مرغوب چوبی استفاده می کنند .
انواع مدل های کابینت به دو صورت زمینی و هوایی وجود دارد عمق کابینت زمینی معمولا ۵۰-۶۰ و هوایی ۴۰- ۵۰ سانتی متر است  معمولا روی کابینت را با صفحات سنگی و یا صفحات ام دی اف با پوشش ملامینه می پوشانند.

میز و صندلی در آشپز خانه

صندلی های داخل آشپز خانه باید به دلیل استفاده کوتاه مدت از آن سبک بوده و براحتی جابجا شود .موارد کاربرد این صندلی ها  محصرا در آشپزخانه است میز در آشپزخانه دارای اشکال و ابعاد گوناگون بوده و بر حسب وسعت ویا محدودیت فضا و سلیقه افراد انتخاب و تهیه می شوند ./ دکوراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *